Szkoła Podstawowa nr 4 w Łęcznej dołączyła do Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego ,,AI Schools and Academy”. Jest to innowacyjny program z zakresu sztucznej inteligencji.
Jego głównym celem jest poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w zakresie nauczania sztucznej inteligencji. Zajęcia rozpoczynamy już w październiku! Uczestnictwo w Programie dla uczniów jest bezpłatne.
Zajęcia w naszej szkole będą prowadzić:
- Elżbieta Polak – w klasach I-III,
- Witold Muszyński – w klasach IV-VI.
W ramach programu uczniowie będą uczestniczyć w 60 godzinach szkoleniach, podczas których nauczą się m. in. wskazywać różne rodzaje sztucznej inteligencji, podawać przykłady jej zastosowania, oceniać korzyści i zagrożenia związane z zastosowaniem AI.
Szczegóły na stronie https://aischools.pl
Zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami wygłoszonymi przez ekspertów 28 czerwca 2019 podczas Konferencji inaugurującej program AI Schools.
- Talent sam się nie rozwinie! Sztuka niemarnowania zdolności.
- Wyzwania dla edukacji wobec świata sztucznej inteligencji.
- AI - a uczeń, pracownik, obywatel.
Opr. Witold Muszyński – szkolny koordynator programu
Wyciąg z regulaminu Programu
CELE PROGRAMU
- Cel główny - poszerzenie oferty edukacyjnej placówek w zakresie nauczania sztucznej inteligencji.
Efekty kształcenia.
POZIOM MALUCH (klasy I – III):
- Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów.
Uczeń:
- układa w logicznym porządku: obrazki, teksty, polecenia (instrukcje) składające się m.in. na codzienne czynności,
- tworzy polecenie lub sekwencje poleceń dla określonego planu działania prowadzące do osiągnięcia celu,
- rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki, prowadzące do odkrywania algorytmów.
- Osiągnięcia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Uczeń:
- programuje wizualnie: proste sytuacje lub historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami, pojedyncze polecenia,
a także ich sekwencje sterujące obiektem na ekranie komputera bądź innego urządzenia cyfrowego; - zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu.
POZIOM BENIAMIN (klasy IV – VI):
- Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Uczeń:
a. formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na:
- rozwiązanie problemów z życia codziennego,
- osiągnięcie postawionego celu,
- sterowanie robotem lub obiektem na ekranie;
b. w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie problemu i celu do osiągnięcia, analiza sytuacji problemowej, opracowanie rozwiązania, sprawdzenie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, zapisanie rozwiązania w postaci schematu lub programu.
- Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Uczeń:
a. projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania:
- pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,
- prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
b. testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów;
c. gromadzi, porządkuje i selekcjonuje efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).
- Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Uczeń:
- posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem;
- uznaje i respektuje prawo do prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej;
- wymienia zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody wystrzegania się ich.
- Rozwinięcie podstawy programowej.
Uczeń:
- odróżnia programowanie od uczenia maszynowego,
- potrafi wskazać przykłady zastosowania sztucznej inteligencji,
- potrafi wskazać różne rodzaje sztucznej inteligencji,
- potrafi zastosować uczenie maszynowe w aplikacjach opartych na języku programowania blokowym,
- potrafi wskazać etapy uczenia maszynowego,
potrafi wskazać, jakie zagrożenia niesie ze sobą sztuczna inteligencja.