Uczniowie z klasy II d od października do maja uczestniczyli w zajęciach dodatkowych w wymiarze jednej godziny tygodniowo realizowanych w ramach innowacji pt.„ Ciekawe, dlaczego...?, czyli mali odkrywcy na tropie nauki”.
„Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić,
lecz ogniem, który trzeba rozniecić”
Plutarch z Cherine
Uczniowie z klasy II d od października do maja uczestniczyli w zajęciach dodatkowych w wymiarze jednej godziny tygodniowo realizowanych w ramach innowacji pt.„ Ciekawe, dlaczego...?, czyli mali odkrywcy na tropie nauki”. Celem innowacji było stwarzanie warunków i zachęcanie dzieci do zabaw badawczych z wykorzystaniem doświadczeń zdobywanych przy poznawaniu świata. Wspieranie ich wielokierunkowej aktywności przez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń oraz poznawanie polisensoryczne.
Podczas zajęć nauczyciele zwracali uwagę na:
• kształtowanie postawy badawczej wobec świata, życia i ludzi:
• doskonalenie metod obserwacji rzeczywistości
• rozbudzanie potrzeby poznania istoty obserwowanych zjawisk
• dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów,
• poszerzenie wiadomości dzieci o zjawiskach fizycznych, chemicznych, przyrodniczych
• motywowanie dzieci do samodzielnych obserwacji i własnych odkryć
• wyrabianie umiejętności organizowania i planowania pracy, wdrażanie do nawyku wykonywania jej do końca.
Uczniowie szukali odpowiedzi na pytania:
1. Czy można uczyć się szybciej?
2. Jak rozpoznawać emocje?
3. Jak wspólnie zapracować na sukces?
4. Jak się uczyć koncentracji uwagi?
5. Co porosty mówią o jakości powietrza?
6. Czy samochody ogrzewają miasta?
7. Dlaczego na Ziemi jest coraz cieplej?
8. Jak z butelek powstają bluzy polarowe?
9. Jaką rolę odgrywają drzewa w mieście?
10. Skąd się biorą orkany?
11. Jak szybciej rozpuścić cukier?
Przeprowadzali doświadczenia:
1. Ciekawe eksperymenty z jajkami.
2. Gumowe jajko.
3. Chemiczny kameleon.
4. Płynny przekładaniec.
5. Uciekający pieprz.
6. Rozłożone mazaki.
7. Ciecz nienewtonowska.
8. Lampa lawa.
9. Nierozpuszczalne.
Realizacja treści innowacji pozwoliła uczniom aktywnie kształtować zainteresowania oraz badać otaczającą ich rzeczywistość wszystkimi zmysłami. Zachęcała do myślenia, porównywania, opowiadania, badania, eksperymentowania oraz uruchomiała ich wyobraźnię. Uczniowie odkrywali, jak ciekawa potrafi być nauka.
Podczas zajęć uczniowie pracując w małych grupach poszukiwali wiedzy, uczyli się formułowania wniosków na podstawie doświadczeń i obserwacji.
Opr.:
- Agnieszka Osowska
- Elżbieta Polak