Integracja w naszej szkole:
· przynosi obustronne korzyści,
· przełamuje wszelkie bariery dzielące jednych od drugich,
· uczy w naturalny sposób tolerancji, wrażliwości, otwartości, wyrozumiałości, serdeczności,
· chroni przed izolacją,
· rozwija każde dziecko we wszystkich sferach: poznawczej, społecznej, emocjonalnej, fizycznej i duchowej,
· uczy wzajemnej akceptacji w oparciu o życzliwe odnoszenie się do innych, umożliwia odkrywanie swoich zainteresowań i predyspozycji,
· powoduje wzrost motywacji do działania, nauki oraz dorównywania innym,
· uczy radości z „dawania”,
· rozbudza świadomość tego, że wszyscy ludzie mają równe prawa, choć mają różne możliwości,
· ułatwia budowanie obrazu własnej osoby,
· daje możliwość zabawy i nauki z kolegą, który pracuje wolniej i słabiej,
· wzbogaca wiedzę o różnych schorzeniach i sposobach postępowania z nimi,
· pozwala zdobywać doświadczenie, że w szkole liczy się nie tylko wiedza, ale i serce,
· łagodzi obyczaje (dzieci są mniej agresywne), obserwuje się więcej cierpliwości, taktu i kultury osobistej,
· uczy mądrze pomagać sobie nawzajem, bez wyręczania się,
· powoduje szersze spojrzenie na świat, większą wrażliwość na drugiego człowieka,
· rodzi wiarę we własne siły, pomaga przełamywać bariery nieśmiałości,
· powoduje czynne uczestnictwo w życiu klasy (dzieci są jej gospodarzami),
· pomaga pozbywać się egoizmu, uczyć się rozumieć innych,
· umożliwia przyswajanie pozytywnych form zachowań (następuje szybszy rozwój mowy),
· rozwija samodzielność,
· powoduje zanik niezdrowej rywalizacji na rzecz zgodnego współdziałania,
· tutaj żadne dziecko ani jego rodzice nie muszą się obawiać ani martwić, że z powodu określonych niepełnosprawności, czy braków zostanie wyłączone z grupy lubw mniejszym stopniu zaakceptowane.
opr. Ewa Machulska
|