ROCZNY PLAN PRACY ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH 2022/2023
w Szkole Podstawowej nr 4 w Łęcznej
W naszej pracy chcemy, aby wszyscy nasi wychowankowie kończyli edukację przedszkolną szczęśliwi,
bogatsi w doświadczenia i gotowi do podjęcia dalszej edukacji na etapie szkoły podstawowej.
PODSTAWY PRAWNE:
- Statut Szkoły Podstawowej nr 4 w Łęcznej
- Wnioski i rekomendacje wynikające z nadzoru pedagogicznego w roku szk. 2022-2023
- Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2022 /2023
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.:Dz. U. z 2018 poz. 996).
WNIOSKI I REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2022-2023
- Przestrzeganie przepisów prawa oświatowego.
-
Praca wychowawcza w oddziałach z uwzględnieniem realizacji zadań Programu Wychowawczo- Profilaktycznego
- Podejmowanie działań edukacyjnych, profilaktycznych i pomocowych na rzecz wsparcia zdrowia psychicznego uczniów. Profilaktyka uzależnień cyfrowych. Cyberprzemoc.
-
Poprawa jakości kształcenia ze szczególnym zwróceniem uwagi na wyniki z egzaminu zewnętrznego z języka polskiego i matematyki.
PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
GŁÓWNE ZADANIA WYCHOWAWCZO- OPIEKUŃCZE NA ROK 2022/2023
- Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z innymi.
- Kształtowanie podstaw oraz rozwijanie umiejętności respektowania norm społecznych.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, rozwijanie dbałości o własne zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
- Wspomaganie indywidualnego rozwoju – wczesne rozpoznawanie uzdolnień i niedoborów oraz uwzględnianie ich w procesie wspierania indywidualnego rozwoju dzieci poprzez systematyczną pracę w zespołach.
- Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia – zdrowie fizyczne, psychiczne.
I Obszar – Zarządzanie i organizacja pracy oddziałów przedszkolnych
Cel |
Zadanie i sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
Funkcjonowanie oddziałów przedszkolnych i prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującym prawem.
|
1. Bieżąca aktualizacja wewnętrznych aktów prawnych. 2. Analiza Programów Wychowania Przedszkolnego. 3. Dostosowywanie prowadzonej przez nauczyciela dokumentacji do aktualnych przepisów prawnych i potrzeb przedszkola 4. Prowadzenie efektywnego nadzoru pedagogicznego 5. Monitorowanie realizacji podstawy programowej 6. Prowadzenie ewaluacji wskazanego w nadzorze pedagogicznym obszaru pracy Oddziałów przedszkolnych |
Zespół nauczycieli oddziałów przedszkolnych
z-ca dyr. B.Grzesiuk
Zespół nauczycieli ds. monitorowania podstawy programowej
|
Według potrzeb Według planu nadzoru pedagogicznego oraz planu zespołu |
Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela
|
1. Organizowanie spotkań nauczycieli w ramach Wewnętrznego Doskonalenia Nauczycieli. 2. Prowadzenie koleżeńskich zajęć otwartych. 3. Uczestnictwo w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. 4. Prowadzenie i bogacenie księgozbioru wraz z bazą pomocy
|
Wszyscy nauczyciele Zespół nauczycieli oddziałów przedszkolnych
Dyrektor |
Cały rok szkolny/według potrzeb
|
Tworzenie warunków do realizacji podstawy programowej.
|
1. Właściwy dobór zestawu programów. Ocena przyjętych do realizacji w oddziałach przedszkolnych programów wychowania przedszkolnego pod kątem zgodności z podstawą programowa oraz z procedurą wdrażania programów przyjętą w szkole. 2. Organizowanie aktywności uczniów zgodnie z zaleceniami podstawy programowej oraz ramowym rozkładem dnia.
|
Zespół nauczycieli oddziałów przedszkolnych
Wszyscy nauczyciele |
Zgodnie z procedurą
Cały rok |
Tworzenie pozytywnego wizerunku oddziałów przedszkolnych w SP4 w Łęcznej. Promowanie w środowisku. Upowszechnianie edukacji małego dziecka.
|
1. Dbałość o estetyczny wygląd placówki – wykonywanie sezonowych dekoracji w pomieszczeniach oddziałów przedszkolnych. 2. Doposażenie bazy przedszkola zgodnie z potrzebami i możliwościami finansowymi placówki. 3. Prowadzenie i bieżąca aktualizacja strony internetowej oddziałów przedszkolnych. 4. Przygotowywanie dzieci do udziału w konkursach i przeglądach organizowanych przez podmioty zewnętrzne.
|
Wszyscy nauczyciele
Dyrektor
Justyna Zarzeczna, Małgorzata Kościarz
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
II Obszar – Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza
Cel |
Zadanie i sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
Diagnozowanie i organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej |
1. Diagnozowanie poziomu rozwoju dziecka. Ustalanie wniosków i kierunku pracy z uczniem. 2. Opracowanie indywidualnych planów edukacyjnych na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. 3. Organizowanie pomocy specjalistycznej dla dzieci ze stwierdzonymi deficytami w zakresie poszczególnych funkcji. Współpraca z rodzicami w tym zakresie. 4. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych. 5. Diagnoza gotowości szkolnej – opracowanie w grupach informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Przygotowanie pisemnej informacji o poziomie rozwoju dziecka
|
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele według potrzeb
Specjaliści, wychowawcy
Wszyscy nauczyciele Wszyscy nauczyciele
|
Wrzesień 2022
Wrzesień 2022
Wrzesień 2022
Cały rok
Kwiecień 2023 |
Wypracowywanie nawyków świadomego stosowania profilaktyki zdrowotnej i unikania zagrożeń.
|
1. Prowadzenie zajęć edukacyjnych związanych z kształtowanie postaw i wdrażaniem dzieci do szeroko rozumianego zdrowego trybu życia. 2. Kształtowanie nawyków dbania o higienę, zapoznanie z zasadami prawidłowego mycia dłoni, zachęcanie do dbania o zdrowie własne i innych. |
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, lokalnego patriotyzmu. Podejmowanie działań o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
|
1. Prowadzenie zajęć wychowawczo – dydaktycznych umożliwiających dzieciom poznanie historii i ciekawych miejsc najbliższego otoczenia – Łęcznej. 2. Zorganizowanie pogadanki/filmu edukacyjnego na temat odchodów Dnia Niepodległości, Święta Konstytucji 3 maja.
|
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
Listopad 2022 Maj 2023 |
Wspieranie rozwoju emocjonalnego, psychicznego i społecznego dziecka |
1. Prowadzenie zajęć. metodami umożliwiającymi działanie, eksperymentowanie i samodzielne dochodzenie do wiedzy. 2. Organizowanie sytuacji edukacyjnych mających na celu rozwój odporności emocjonalnej dziecka i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (rozwiązywanie konfliktów, rozładowywanie napięcia emocjonalnego w sposób społecznie akceptowalny) 3. Kultywowanie przedszkolnej tradycji wspólnych obchodów zwyczajów i świąt wynikających z kalendarzem uroczystości 4. Uwrażliwianie na potrzeby innych. 5. Wspieranie akcji charytatywnych SU. |
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele Wszyscy nauczyciele |
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Zgodnie z kalendarzem
Cały rok szkolny Cały rok szkolny |
Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. |
1. Samodoskonalenie w zakresie posługiwania się programami, aplikacjami niezbędnymi w nauczaniu on-line. 2. Wprowadzanie dzieci w świat technologii informatycznych, np. poprzez naukę prostego kodowania. 3. Wykorzystywanie do pracy z dziećmi prostych narzędzi, ciekawych aplikacji/programów, platformy classroom. 4. Wewnątrzszkolne szkolenie z zakresu posługiwania się platformą classroom.
|
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele edukacji przedszkolnej |
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Wrzesień 2022 |
Kształtowanie u dzieci kompetencji kluczowych |
1. Udział w projektach ogólnopolskich kształtujących kompetencje kluczowe. 2. Realizowanie innowacji pedagogicznych. 3. Stosowanie metody czynnościowego nauczania matematyki. #20MinutDlaMatematyki
|
Koordynatorzy projektów
Nauczyciele wdrażający innowacje
Wszyscy nauczyciele Justyna Zarzeczna |
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
III Obszar – Współpraca z rodzicami
Cel |
Zadanie i sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
Umożliwienie rodzicom dostępu do informacji związanych z działalnością szkoły i pracą poszczególnych grup.
|
1. Zapoznanie rodziców z głównymi wewnętrznymi dokumentami reagującymi pracę szkoły. Ramowym planem dnia.
2. Ustalenie formy przekazu informacji oraz kontaktów w rodzicami (dziennik elektroniczny Vulcan, platforma classroom, kontakt telefoniczny).
3. Bieżące informowanie rodziców o ważnych wydarzeniach organizowanych w przedszkolu.
|
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
|
Sierpień/wrzesień 2022
Sierpień/wrzesień 2022
Cały rok szkolny
|
Psychoedukacja rodziców.
|
1. Wysyłanie rodzicom, ciekawych materiałów, artykułów dotyczących bieżących spraw, psychologii, potrzeb dzieci.
2. Wspieranie rodziców w trudnych sytuacjach.
|
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
Prezentacja osiągnięć i umiejętności dzieci.
|
1. Prezentacja, wystawy prac plastycznych dzieci (zdjęcia na platformie classroom) |
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Aktywizowanie rodziców do czynnego udziału życiu oddziałów przedszkolnych.
|
1. Zachęcanie rodziców do udziału w przedsięwzięciach organizowanych przez grupę, np.: pomoc w organizacji uroczystości, wycieczek, udział w organizowanych konkursach rodzinnych, udział w akcjach charytatywnych
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Forma współpraca uzależniona będzie od sytuacji epidemiologicznej.
|
IV Obszar – Współpraca ze środowiskiem
Cel |
Zadanie i sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
Doskonalenie skuteczności działań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych |
2. Współpraca z policją, strażą miejską, strażą pożarną, w zakresie kształtowania u dzieci właściwych postaw związanych z unikaniem zagrożeń. 3. Współpraca z przedstawicielami służby zdrowia (lekarz, pielęgniarka, stomatolog itp.) w cel propagowania profilaktyki zdrowotnej. 4. Współpraca z Poradnią psychologiczno-pedagogiczne – konsultacje i poradnictwo ze specjalistami w zakresie problemów rozwojowo-wychowawczych oraz rodzinnych wychowanków. 5. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna – transponowanie ogólnopolskich i lokalnych akcji dotyczących działań profilaktycznych. 6. Biblioteka szkolna i publiczna – rozbudzanie u dzieci od najmłodszych lat zainteresowań książką. |
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
Pozyskiwanie sojuszników działalności przedszkola
|
1. Rada Rodziców – pozyskiwanie środków finansowych na organizację konkursów.
|
|
|
Forma współpraca uzależniona będzie od sytuacji epidemiologicznej.
|