Działaj dla innych - projekty klas ósmych

Uczniowie klas ósmych na lekcjach z wiedzy o społeczeństwie uczestniczyli w działaniach wolontariackich i społecznych.

Działali dla innych, „zakładali stowarzyszenia oraz fundacje”.   Wzięli udział w projektach: „Działaj dla innych” oraz „Jak założyć stowarzyszenie?”. Każda klasa przeprowadziła akcję charytatywną, zbiórkę lub działania dla dobra społeczności szkolnej. Uczniowie przygotowali autorskie projekty swoich stowarzyszeń i wykazali się ciekawymi pomysłami oraz profesjonalnym działaniem.  Wśród ciekawych pomysłów: przygotowali plany powołania stowarzyszenia na rzecz budowy schroniska dla zwierząt,  osób bezdomnych czy fundacji promującej czytelnictwo. W zbiórkach wolontariackich wykazali się empatią, zaangażowaniem i wielkim sercem.

Klasa 8 D – lider Jakub Turlewicz i grupa 17 chętnych uczniów zorganizowała zbiórkę dla schroniska bezdomnych zwierząt na terenach, które ucierpiały jesienią 2024 r. w powodzi na Śląsku. Lider Zespołu określił wspólnie z kolegami cel akcji, sposób przeprowadzenia i przekazania środków. Uczniowie zadbali też o kontakt ze schroniskiem i przesłanie środków na konto. Działania od początku do końca przeprowadzone zostały samodzielnie przez uczniów. W zbiórce uczestniczyli Jakub Turlewicz, Katarzyna Baka, Michał Cichosz, Aleksandra Januszek, Oskar Bychawski, Igor Głowienka, Nikola Klecha, Bartosz Kostrubiec, Jakub Stopa, Julian Koziej, Natalia Morawska, Lena Madyniak, Maria Walatek, Martyna Zaborowicz, Oksana Pshesmetska, Maja Klich i Ewa Siegieda.  Po zrealizowaniu zadania uczniowie nawiązali kontakt ze schroniskiem i przesłali pozdrowienia od całej klasy. Wykazali się sprawną organizacją i dużą empatią na potrzeby bezdomnych zwierząt.  

Klasa 8 C – liderka Anna Nitendel i ochotnicy czyli większość klasy – przeprowadzili akcję charytatywną  i  zorganizowali  zbiórkę dla  potrzebującej matki z dziećmi, której dom został zniszczony w pożarze. Uczniowie chętnie i z dużym zaangażowaniem wykazali się pomocą dla osoby w trudnym położeniu. Zebrane środki  uczniowie wpłacili na podane konto udostępnione w publicznej zbiórce. Klasa 8C odpowiedziała na apel lokalnego środowiska pomagając osobie w trudnej sytuacji. Uczniowie wykazali się wrażliwością społeczną i szybkością działania. Wszyscy sprawnie odpowiedzieli na potrzebę pomocy. Działania  jak i pomysł – komu chcą ofiarować zebraną kwotę wybrali sami.

Klasa 8 B –  liderzy Mikołaj Mróz i Julia Szczepanik oraz Julia Kryska, Kinga Wrońska, Przemysław Czuchryta  – 11 czerwca uczniowie z klasy 8B podjęli działanie w ramach projektu wolontariackiego: „Działaj dla innych” – głośne czytanie dla uczniów klasy 1 E  „Jak bezpiecznie spędzić wakacje.” Ich celem było przekazanie młodszym kolegom  i koleżankom z klasy 1E istotnych informacji na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego spędzania wakacji. Z pełnym zaangażowaniem przygotowywali się do tego spotkania przez kilka dni. Podzielili się na zespoły, aby wspólnie stworzyć kolorowe, przyciągające uwagę plakaty, które miały ułatwić dzieciom zrozumienie przekazywanych treści. Zadbali o to, by nasz przekaz był nie tylko jasny i merytoryczny, ale również ciekawy i dostosowany do wieku uczniów. Podczas spotkania zaprezentowali plakaty i  krótkie opowiadania dotyczące bezpiecznych zachowań w różnych wakacyjnych sytuacjach, a także dzielili się własnymi przemyśleniami i  doświadczeniami. Uczniowie klasy 1E z dużym zainteresowaniem słuchali  rad  starszych uczniów a na ich twarzach widać było nie tylko ciekawość, ale też emocje i zaangażowanie. Nie zabrakło  również uśmiechu i swobodnej atmosfery.
Jak sami przyznali uczniowie klasy 8B: „było to niezwykle cenne doświadczenie – zarówno pod  względem edukacyjnym, jak i osobistym.”: „Mieliśmy okazję przekonać się, jak ważne i  satysfakcjonujące może być działanie na rzecz innych. Dzięki temu projektowi poczuliśmy,  że mamy realny wpływ na otaczający nas świat – i że nawet mały gest, wykonany z  życzliwością i odpowiedzialnością, może znaczyć naprawdę wiele” – relacja Mikołaja Mroza.  W projekcie wzięli udział: Kinga Wrońska, Julia Szczepanik, Lena Stamirowska, Julia Kryska, Zuzanna Jońska, Emilia Pachuta, Mikołaj Mróz, Oskar Ostapiuk, Tymoteusz Łoboda, Gabriel Papurzyński i Kacper Drączkowski. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w projekcie zakładania stowarzyszeń i fundacji. Przykładem może być pomysł założenia fundacji „Czytanie na start” promującej czytanie Julii Kryski i Oskara Ostapiuka, Julii Szczepanik, Oliwi Kowalskiej, Kingi Wrońskiej, Oskara Ostapiuka, Tymoteusza Łobody, Kacpra Drączkowskiego i Kuby Budzyńskiego:  ”Czytaj, bo możesz być kim chcesz!”

Na szczególną uwagę zasługują również działania uczniów klas 8A i 8 E, których uczniowie przygotowali ciekawe projekty założenia stowarzyszenia. Uczniowie pracowali indywidualnie i w grupach.

W klasie 8 A:  Adam Pastuszak, Filip Trus, Mikołaj Pastuszak, Julia Wójcik i chętni uczniowie prezentowali własne oryginalne na pomysły na założenie schroniska dla bezdomnych zwierząt, seniorów, osób niepełnosprawnych czy osób z uzależnieniem alkoholowym. Każdy z uczniów zaprezentował swoją wizję na stowarzyszenie: Nazwę, siedzibę, adres, cele działania, pomysł na pozyskanie środków na działalność i promocję w mediach.

Klasa 8 E: liderzy Adam Pietrus, Jakub Wołos Amelia Wójcik, Alicja Golonka, Mia Szewczak, Jakub Krępacki i Samuel Chabros oraz pozostali uczniowie wykonali projekt „Jak założyć stowarzyszenie”: pracowali w czterech grupach: I zespół: Adam Pietrus, Kuba Wołos, Nikodem Zając, Mikołaj Mlonka, II Zespół: Mia Szewczak, Alicja Golonka, Amelia Jaszuk, III Zespół: Jakub Krępacki, Samuel Chabros, Dominik Walenciuk, Bartek Pietraś, IV Zespół Amelia Wójcik Barbara Król, Martyna Spodar, Malwina Pacek, Helena Słowik.  W grupach opracowali projekty i plany działania stowarzyszeń  na rzecz schroniska dla bezdomnych zwierząt, opieki nad kotami czy schroniska na rzecz ochrony klimatu.: „Razem dla zwierząt – pomóżmy schronisku” czy „Stowarzyszenie – Zielona Przyszłość.” 

Uczniowie od początku do końca samodzielnie opracowali pomysły na nazwę stowarzyszenia, dokładnie określili cel działania, statut schroniska, siedzibę, adres, przykładową datę rejestracji w KRS. Na uwagę zasługują profesjonalne kolorowe ulotki  i strony internetowe oraz instagramy, założone przez uczniów służące dla promocji schroniska w środowisku lokalnym. Podczas prezentacji skutecznie zachęcali kolegów do pomocy i działań w powołanych przez siebie stowarzyszeniach, przedstawili realne pomysły pozyskania środków na funkcjonowanie swoich schronisk.

Projekty miały za cel zainspirować uczniów do działań w wolontariacie, pomocy potrzebującym, uwrażliwienia na potrzeby osób w trudnej sytuacji życiowej a także działań na rzecz ochrony środowiska i klimatu. Były częścią działań wpisanych w realizację przygotowania zawodowego uczniów do wejścia na rynek pracy. Działania nadzorowała Ewa Grzesiak – nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie.