PROMOCJA ZDROWIA
Rok szkolny 2011/2012
Czas ferii zimowych to fajna zabawa. Kto bezpiecznie się bawi w kłopoty nie wpada.
Dnia 26.01.2012r. uczniowie klas II B i III C przedstawili swoim kolegom inscenizację „Bezpieczne i zdrowe ferie zimowe”. Gościem specjalnym była pani Joanna Wojciechowska ze Staży Miejskiej w Łęcznej, która przeprowadziła pogadankę z uczniami klas I- III na temat bezpieczeństwa w czasie ferii. Przypomniała ważne zasady dotyczące zabaw na śniegu i lodzie. Szczególną uwagę zwróciła dzieciom na zachowanie bezpieczeństwa w domu podczas nieobecności rodziców. Wyjaśniła, co może się stać, gdy wpuścimy obcego do domu. Na zakończenie uczniowie otrzymali kolejny numer gazetki „Wiewióreczka”, w której mogli przeczytać raz jeszcze najważniejsze rady, jak bezpiecznie i przyjemnie spędzić ferie zimowe. Spotkanie przygotowali opiekunowie Szkolnego Klubu „Wiewiórka”- I. Kiełbasa, E. Polak, B. Słomka.
Program ,,Bezpieczne życie’’
Program ,,Bezpieczne życie’’ jest jedną z form edukacji, realizowana przy współpracy ze Szwedzką Ligą Obrony Cywilnej. Program ten ma na celu poprawę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży przebywających w różnych miejscach o różnych porach roku. Ma za zadanie przede wszystkim pobudzić dzieci do aktywności, rozwijając ich pomysłowość oraz wyobraźnię. Tematyka projektu skupia się na zjawiskach, które według statystyk są najczęstszymi przyczynami nieszczęśliwych wypadków wśród dzieci. W czasie zabawy dzieci uczą się, jak zapobiegać nieszczęśliwym wypadkom w domu, na placu zabaw, na ulicy i jak można zwiększyć swoje bezpieczeństwo. Celem programu jest nauczenie dzieci, co mogą zrobić dla zwiększenia swojego bezpieczeństwa. Uczy: • zapobiegania nieszczęśliwym wypadkom, • co może stanowić zagrożenie dla dziecka, • jak uniknąć niebezpiecznych sytuacji, • jak udzielić pomocy, • jak wezwać pomoc i który numer wybrać.
Bezpieczeństwo dziecka to podstawowe zadanie, przed którym stają szkoła i rodzice. W naszej szkole podejmujemy wiele działań służących eliminowaniu zagrożeń i niebezpieczeństw wśród dzieci . Staramy się wyposażyć dzieci w umiejętność przewidywania niebezpieczeństw i zagrożeń, unikania ich, a jeśli zaistnieją - w zdolność radzenia sobie z trudną sytuacją.
1. Akcja „Bezpieczna droga z radami SpongeBoba” 2. Programu „Klub Bezpiecznego Puchatka” 3. Dzień Bezpiecznego Internetu 4. Program ”Spójrz Inaczej” 5. Bezpieczne ferie i wakacje.
Współpracujemy z: 1. Starostwem Powiatowym w Łęcznej 2. Urzędem Miasta Łęczna 3. Komendą Powiatową Policji w Łęcznej 4. Powiatową Państwą Strażą Pożarną 5. Strażą Miejską w Łęcznej 6. Firmą Maspex 7. Fundacją "Dzieci Niczyje"
BEZPIECZNY DOM I GOSPODARSTWO –konkurs plastyczny
Dnia 26.01.2012r. w Starostwie Powiatowym w Łęcznej odbyło się uroczyste podsumowanie i wręczenie dyplomów i nagród laureatom konkursu plastycznego „Bezpieczny dom i gospodarstwo", który to odbył się w ramach programu edukacyjnego „Bezpieczne życie”. Wśród laureatów konkursu znalazł się uczeń naszej szkoły – Adrian Panek z klasy II B (sportowej), który zajął II miejsce w kategorii wiekowej – 8 lat. Praca Adriana znalazła się w specjalnie wydanym kalendarzu na 2012 rok i jest ilustracją do miesiąca sierpnia.
Ratujemy i uczymy ratować
W lutym 2009 roku w naszej szkole rozpoczął się cykl szkoleń dla dzieci w ramach programu “Ratujemy i uczymy ratować”. Program powstał dzięki Fundacji WOŚP Jurka Owsiaka i jest adresowany do wszystkich nauczycieli i uczniów klas I-III. Cele szczegółowe: 1. Uświadomienie uczniom, że najważniejszym elementem udzielania skutecznie pierwszej pomocy jest zachowanie własnego bezpieczeństwa. 2. Pogłębienie wiedzy na temat podstawowych czynności ratujących życie. 3. Nabywanie umiejętności prawidłowej oceny stanu przytomności poszkodowanego. 4. Doskonalenie umiejętności wzywania fachowej pomocy. 5. Stworzenie warunków do wykonywania niezbędnych czynności ratujących życie i zdrowie osoby poszkodowanej- ćwiczenia na manekinie. Nauczyciele – Irena Kiełbasa i Elżbieta Polak przeszły specjalne szkolenie zorganizowane przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Szkoła otrzymała materiały i pomoce (fantomy, książki dla dzieci, tekturowe telefony komórkowe itp.) niezbędne do nauki podstawowych czynności ratujących życie. Podczas kolejnych lat uczniowie uczą się, jak zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu, jak sprawdzić, czy jest przytomny, ułożyć go w pozycji bocznej ustalonej i jak wezwać pomoc, a także oddechów ratowniczych i uciskania klatki piersiowej. Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem. W efekcie uczniowie wykazują się dobrą znajomością zasad udzielania pierwszej pomocy nie tylko w teorii, ale także w praktyce. Na zakończenie cyklu zajęć uczniowie zdają swój pierwszy egzamin z pierwszej pomocy i zdobywają certyfikat.
Ogólnopolski program edukacyjny „Klub Bezpiecznego Puchatka"
Pierwszy rok w szkole jest ważnym czasem dla dzieci, warto więc wykorzystać ten okres, zwracając uwagę na potencjalne zagrożenia i uświadamiając skutki niebezpiecznych zachowań w domu, szkole i na drodze. W trosce o bezpieczeństwo uczniów klas pierwszych nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Klub Bezpiecznego Puchatka". CELE PROGRAMU: • Edukacja i poprawa bezpieczeństwa dzieci, które rozpoczynają swoją naukę w szkole. • Wytworzenie u dzieci naturalnych sposobów unikania i reagowania na zagrożenia. • Edukacja rodziców w zakresie ochrony dzieci przed zagrożeniami. • Zwrócenie uwagi nauczycieli nauczania początkowego oraz dyrektorów szkół na konieczność edukowania dzieci w szeroko rozumianej tematyce bezpieczeństwa.
Nasza szkoła otrzyma bezpłatne materiały edukacyjne dla dzieci, rodziców i nauczycieli:
• materiały edukacyjne dla nauczycieli wraz ze scenariuszami lekcji, • książeczki dla dzieci „Zostań członkiem Klubu” • broszurę informacyjną dla rodziców, • certyfikat dla szkoły, potwierdzający udział w programie.
Patronat honorowy sprawuje Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty. Patronat medialny objęły portale MiastoDzieci.pl
Znaczenie mleka w diecie dzieci
Mleko krowie zawiera najlepiej przyswajalny wapń i białko. W okresie intensywnego wzrostu to właśnie tych dwóch składników mały człowiek potrzebuje najwięcej. Wapń buduje kości oraz zęby i utrzymuje je w dobrej kondycji. Jest potrzebny mięśniom, gdyż odpowiada za skurcze włókien mięśniowych, a także za pracę serca. W mleku znajduje się także fosfor i magnez, które oprócz wapnia, są głównymi składnikami kości. Białko natomiast to podstawowy materiał budulcowy komórek i tkanek, bez którego organizm nie może normalnie funkcjonować.
Białko odpowiada również za odporność organizmu. Wchodzi w skład przeciwciał, które chronią przed chorobotwórczymi wirusami i bakteriami. W mleku dodatkowo znajduje się cynk pomagający regenerować organizm. Natomiast witamina A znajdująca się w tłuszczu mlecznym odpowiada za sprężystość skóry, co uniemożliwia przedostawanie się zarazków do organizmu. Ponadto wit. A korzystne oddziałuje na wzrok.
Mleko dobrze wpływa na sprawność umysłową, zwłaszcza na pamięć i zdolność uczenia się. Dzieje się tak za sprawą zawartych w nim węglowodanów, a dokładnie cukru mlecznego – laktozy oraz witamin z grupy B, które usprawniają pracę mózgu.
Dzieciom, które skończyły już dwa lata, można podawać mleko UHT. Jest ono wysokiej jakości, pozyskiwane i przechowywane w bardzo higienicznych warunkach. Proces UHT zabija bakterie i ich przetrwalniki (czyli nieaktywne formy bakterii, które w sprzyjających warunkach mogą stać się groźne). Takie mleko po otwarciu nie fermentuje.
Dlaczego mleko?
Mleko pochodzące bezpośrednio od zwierząt zwane mlekiem surowym nie jest produktem żywnościowym aż do momentu obróbki termicznej. Po takiej obróbce może być przeznaczone do bezpośredniego spożycia. Potocznie mleko to produkt spożywczy, który można pić w postaci samego płynu lub spożywać jako produkty mleczne: jogurty, kefiry, sery, twarożki, masło. Żywieniowcy na całym świecie uznają mleko za niezbędny i najbardziej wartościowy składnik pożywienia. Mleko potrzebne jest do utrzymania pełnego zdrowia, urody i dobrej kondycji. Zawiera wszystkie, niezbędne dla organizmu składniki odżywcze. Jest ono bogate w wapń, składniki mineralne, witaminy D i A oraz z grupy B. Zaopatruje nasz organizm w białko – podstawowy budulec komórek i tkanek, a także w węglowodany, dostarczające energii. Zawarty w mleku wapń (Ca) występuje w idealnej proporcji z fosforem, co sprawia, że staje się on łatwo przyswajalny i należycie wzmacnia kości. Przyswajalność wapnia z mleka krowiego wynosi aż 80%, podczas gdy z mleka sojowego (i innych produktów roślinnych) jedynie 13%. Dzięki takim właściwościom mleko krowie pomaga zapobiegać osteoporozie, ale zalecane jest także w profilaktyce i leczeniu schorzeń układu pokarmowego i zaburzeń metabolicznych, takich jak otyłość, nadciśnienie tętnicze, zmiany miażdżycowe. Nic więc dziwnego, że mleko i jego przetwory są od wieków podstawą diety człowieka.
Codzienne picie mleka przez dzieci to podstawa ich zdrowia i prawidłowego rozwoju.
W okresie intensywnego wzrostu młody organizm potrzebuje najwięcej wapnia i białka. • Wapń buduje kości oraz zęby i utrzymuje je w dobrej kondycji. • Mleko jest najtańszym i najlepszym źródłem wapnia. • Jest to produkt najbardziej wszechstronny pod względem wartości odżywczej. • Spożywanie mleka i jego przetworów zgodnie za zalecanymi normami pokrywa w 100% dzienne zapotrzebowanie organizmu na wapń.
Od września nasza szkoła ponownie wzięła udział w programie „Mleko z klasą”. Jest to wspólna inicjatywa polskich producentów mleka, Rady Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka oraz firmy Tetra Pak, mająca na celu stworzenie zdrowego nawyku codziennego picia mleka przez dzieci w Polsce. Inicjatywa „Mleko z klasą” wspiera program dopłat unijnych do mleka szkolnego, za który odpowiedzialna jest Agencja Rynku Rolnego. Wykracza jednak poza jego ramy pod względem zakresu działań. Program „Mleko z klasą” ma na celu zachęcenie dzieci do picia mleka przez zabawę i szereg aktywności edukacyjnych takich jak konkursy dla dzieci i szkół, programy edukacyjne, a także współpracę z mediami.
„Jesienny bal owoców i warzyw”
Dnia 15 listopada uczniowie klasy II B i III A - członkowie Szkolnego Klubu „Wiewiórka” przygotowali inscenizację pt. Jesienny bal owoców i warzyw ”. Inscenizacja miała na celu promowanie zdrowego stylu życia oraz przybliżenie uczniom zasad właściwego odżywiania. Zachęcili również do picia soków, jedzenia owoców i warzyw otrzymywanych w szkole w ramach Europejskiego Programu „Owoce w szkole”. Na zakończenie rozdali uczniom codzienną porcję warzyw i owoców w postaci soczku, jabłka i pokrojonej marchewki, którą uczniowie zjedli ze smakiem w czasie przerwy śniadaniowej. Inscenizację obejrzeli uczniowie klas I-III, ich starsi koledzy z klas V A i V C oraz zaproszeni rodzice.
Bierzemy udział w Ogólnopolskim programie edukacyjnym
Ruszył program edukacyjny „5 porcji warzyw, owoców lub soku” skierowany do klas I-III szkół podstawowych. Jego celem jest kształtowanie u dzieci właściwych nawyków żywieniowych, w szczególności polegających na spożywaniu warzyw, owoców i soków 5 razy dziennie. Honorowy patronat nad programem objęło Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej, a partnerem merytorycznym jest Instytut Żywności i Żywienia. Akcji patronują również Wojewódzcy Kuratorzy Oświaty. W tym roku w programie weźmie udział prawie 300 000 uczniów z ponad 4 000 szkół z całej Polski, w tym i nasza szkoła. Otrzymaliśmy materiały edukacyjne w postaci książeczek dla dzieci, broszur dla rodziców i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli. Każdego dnia organizm dziecka sprostać musi wzmożonemu wysiłkowi, zarówno umysłowemu jak i fizycznemu. Dlatego należy pamiętać, by dieta naszych podopiecznych była pełna warzyw, owoców i soków. Pomagają one zaspokajać zapotrzebowanie organizmu na naturalne witaminy, składniki mineralne i energię. Program angażuje również rodziców w aktywne kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych swoich dzieci. Do ponad ćwierć miliona rodziców trafi przygotowana specjalnie na tę okazję broszura informacyjna. Rodzice znajdą w niej wiedzę na temat zdrowego odżywiania w oparciu o 5 porcji warzyw, owoców lub soku oraz wiele cennych rad i wskazówek, jak wprowadzić dobre nawyki w życie. W ramach programu uczniowie poznają wartości odżywcze warzyw i owoców oraz uczą się, jak przyrządzać zdrowe i estetyczne posiłki.
Europejski Program „Owoce w szkole”
Po raz kolejny realizujemy w naszej szkole Europejski Program „Owoce w szkole”, który skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych. Głównym jego celem jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych.
Dzieciom uczestniczącym w programie udostępnia się: • świeże owoce (jabłka, gruszki, truskawki), • świeże warzywa (marchew, papryka słodka, rzodkiewki), • soki owocowe, warzywne oraz owocowo – warzywne. Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego. W ramach programu „Owoce w szkole” dzieciom udostępniane są owoce i warzywa przygotowane do bezpośredniego spożycia, wystarczająco rozwinięte, dojrzałe, zdrowe. Owoce, warzywa oraz soki nie mogą zawierać dodatku tłuszczu, soli, cukru lub substancji słodzących. Uczniowie naszej szkoły uczestniczą również w działaniach o charakterze edukacyjnym, związanych z informowaniem o zdrowym odżywianiu.
Uczniowie klasy I C poznają nawyki żywieniowe.
Motywem przewodnim drugiej edycji projektu „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest Wielkie Marzenie, jakie posiadają wszystkie dzieci. Promowanie zdrowego odżywiania pomoże maluchom w realizacji ich pragnień w przyszłości. Tylko prawidłowa dieta zapewni dzieciom zdrowie i energię do spełniania marzeń każdego dnia. Z tego powodu uczniowie klasy I C postanowili poznać wartości odżywcze warzyw i owoców, szczególnie tych otrzymywanych w szkole na drugie śniadanie. W czasie zajęć mieli możliwość poznania właściwych nawyków żywieniowych i ich wpływ na rozwój i zdrowie młodego człowieka. Dokładna analiza Piramidy Zdrowia była wyznacznikiem do ustalenia menu dla całej rodziny na śniadanie, obiad i kolację. Bardzo pomocne okazały się zeszyty ćwiczeń , które otrzymali uczniowie w ramach projektu „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Na zakończenie całego cyklu zajęć uczniowie wykorzystali zdobytą wiedzę przy wykonywaniu zdrowych i pełnych witamin kanapek na drugie śniadanie.
FLUORYZACJA ZĘBÓW
Fluoryzacja zębów służy zapobieganiu próchnicy zębów przez systematyczne stosowanie związków fluoru. W naszej szkole dzieci objęte są programem fluoryzacji. Co kilka tygodni, na spotkaniach z panią pielęgniarką, uczniowie z zapałem szczotkują zęby. Po zabiegach nie mogą jeść i pić przez pół godziny. Nagrodą będzie piękny uśmiech. Dlatego każdy uczeń powinien w ten dzień mieć szczotkę do zębów. Czego można oczekiwać od fluoryzacji zębów? Fluor wbudowuje się w ich szkliwo i oddziałuje na obecne w nim związki wapnia. Pod wpływem fluoru związki te słabiej rozpuszczają się w kwasach, których w jamie ustnej jest pełno, zwłaszcza po jedzeniu i w jego trakcie. A skoro są bardziej odporne na kwasy, to i na powodujące próchnicę bakterie. Ponadto fluor powoduje remineralizację drobnych ubytków szkliwa. Dzięki fluoryzacji mamy zdrowe i piękne zęby!
OPIEKA STOMATOLOGICZNA
Uczniowie naszej szkoły są objęci opieką stomatologiczną. Gabinet stomatologiczny świadczy usługi w zakresie działań profilaktycznych (lakierowanie, lakowanie, wykrywanie wad zgryzu) oraz zachowań prozdrowotnych z naciskiem na uświadomienie roli właściwej higieny jamy ustnej i jakości odżywiania na stan zdrowia zębów i dziąseł.
Szkolny Klub „Wiewiórka”
Szklony Klub „Wiewiórka” zrzesza uczniów klas nauczania zintegrowanego .
Cele główne Klubu „Wiewiórka” to:
- kształtowanie podstawowych nawyków higieniczno-sanitarnych i żywieniowych,
- popularyzacja zasad higieny jamy ustnej i kształtowanie nawyku mycia zębów,
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad higieny otoczenia i środowiska,
- kształtowanie humanitarnych postaw dzieci w zakresie wrażliwości na potrzeby innego człowieka, gotowości do niesienia pomocy innym, prawidłowego współżycia w grupie rówieśniczej,
- wpajanie zasad racjonalnego żywienia, higieny i estetyki posiłków,
- nauczanie podstawowych pojęć z zakresu pierwszej pomocy,
- nauczanie podstawowych pojęć z zakresu ratownictwa medyczno – sanitarnego,
- współdziałanie z rodzicami dzieci w procesie kształtowania nawyków higieniczno – sanitarnych
Członkiem "Klubu Wiewiórka", może zostać uczeń, który: • codziennie rano i wieczorem myje zęby ; • poddaje się przeglądowi zębów i uczęszcza do stomatologa co najmniej dwa razy w roku; • przestrzega zasad higieny osobistej i otoczenia ; • prawidłowo odżywia się; • przestrzega zasad bezpieczeństwa; • aktywnie spędza swój wolny czas; • niesie pomoc potrzebującym
Opiekunowie Szkolnego Klubu „Wiewiórka” Irena Kiełbasa, Beata Słomka, Elżbieta Polak
|